Sektör, ülkemizde de gelişiyor: KARANLIK İSTİLA çizgi roman incelemesi!

Zahiri Comics'in çizgi romanı "Karanlık İstila" hakkında

Ülkemizde çizgi roman sektörünün son on yılda yükselişe geçtiğini söylemek yanlış olmayacak. Odak noktasında sadece çizgi roman yayınlamak ve satmak olan yayınevleri veya dükkanların sayısı geçmiş yıllara göre epey bir artı. Bunun yanında süper kahraman ve fantastik filmlerin de altın çağını yaşadığı bu dönemde haliyle okuyucu sayısı da artış gösterdi.

Özellikle Amerikan tandanslı çizgi romanların dilimize çevrilmesi ile başlayan süreç yakın tarihte peşi sıra çıkan Türk çizer ve yazarların eserleriyle başka bir boyut kazandı. Seyfettin Efendi gibi bazı seriler ilgi görse de birçok eser maalesef istenilen satış rakamlarına ulaşamamakta. Ama çizer, yazar ve yayınevleri bu meşakkatli yolda büyük fedakarlıklar göstererek yola devam etmekteler.

Bu mücadelenin son halkası ise Zahiri Comics tarafından yayınlanan Karanlık İstila çizgi romanı. Haziran 2018’de çıkması planlanan seri, özellikle yayın periyodunun arasının açılmaması için ilk üç sayının hazırlanması ve titizlikle kontrollerinin yapılıp gerekli revizelerin tamamlanabilmesi için bir yıl kadar geç yayınlandı. İlk sayıdan, bu gecikmeye değdiğini söylemek mümkün.

Karanlık İstila, Zahiri Comics’in ilk yayını olma özelliğini taşıdığı gibi sahipleri Emrah ve Emre Çıldır kardeşlerin gelecek için planladıkları Zahiri Evreni projesinin de ilk adımı. Karanlık İstila’da olduğu gibi başka yazar ve çizerlerin eserlerine yer verirken aynı zamanda kendi eserlerini de bu evrene katmak istiyorlar. Ülkemizde bildiğim kadarıyla bir ilk olacak bu proje.

Karanlık İstila’nın yaratıcısı ve yazarı Hamdullah Şahin. Kendisi Anadolu Üniversitesi’nde Alman Dili Eğitimi Anabilim Dalı’nda görev alan bir akademisyen. Akademik çalışmalarının içinde yer alan “Grimm Masallarındaki Cadı İmajı” isimli makalesinden anlaşılacağı gibi mitlere ve fantastik edebiyata yatkın biri. Çizer Ayhan Hayrula ise Türk asılı Bulgar vatandaşı ve Bulgaristan’da yaşamakta. Özellikle ABD’deki bağımsız çizgi roman firmaları ile çalışmakta. Portföyü içinde X’ed ve Swordsmith Assassin serilerinin yanında ülkemizde yayınlanan Dumankara çizgi romanı da yer almakta.

Çizgi romanın en ilginç yanlarından biri ise Geek ve Oyun kültürünün meraklılarının yakından tanıdığı Can Sungur namı diğer CS’nin ilk iki sayının editörlüğünü üstlenmesi. Eleştirel düşüncesi kuvvetli olan CS‘nin böyle bir projede yer alıyor olması, kaliteli bir işe imza atıldığının bir kanıtı olarak görülebilir.

Uzun girizgahtan sonra çizgi romanın konusuna detay vermeden girelim. Eski Anadolu medeniyetlerin tanrı ve mitolojilerini günümüze uyarlayan hikayede, gizemli bir adam binlerce yıldır hüküm süren tanrılara savaş açmıştı. Başta onu küçümseyen tanrılar, sonrasında bu gizemli adamdan intikam almak için peşine düşeceklerdir. Büyü, mitoloji ve tarihin iç içe geçtiği hikaye ilk fasikülden okuyucuyu içine çekmekte. Tek bir fasikül yayınlandığı için konuya daha derinlemesine girmek doğru olmayacak.

Çizgi romanı elimize aldığımızda ilk olarak diyalogların azlığı dikkatimizi çekiyor. Yeni bir evrene açılan ilk sayı olmasına rağmen bu kadar az diyalogla karşılaşmak negatif bir durum oluşturmamış. Diyaloglar azlığına rağmen konuyu anlatmakta işlevsel. Boş diyaloglarla geçen paneller yok. Kapağı çevirdiğiniz zaman ana karakterlerle ilgili tanıtımları görüyoruz. Kimin kim olduğu bu sayfada özetleniyor. Sonrasında ise bir aksiyonun ortasında buluyoruz kendimizi ve neredeyse fasikülün ortasına kadar devam ediyor. Fasikülün ortasından itibaren ise bu aksiyonun sonuçları üzerinden başta tanıtılan karakterler devreye girerek bizi bir sonraki sayıya hazırlıyorlar.

Çizimler konusunda ise karakter odaklı ve gerçekçi bir çizim tarzı var diyebiliriz. Çizer panellerde arka planı en az detayla çizmiş. Böylece karakterlere daha fazla odaklanıp mekândan bağımsız bir halde çizgi romanı okuyoruz. Çizim ekolü olarak Amerikan çizgi romanlarına daha yakın olduğunu da belirtmek gerekir. Renklendirmelerinde başarılı olduğunu da söylemek lazım.

Zahiri Comics’in seriye başlarken uyguladığı en güzel stratejilerden biri kapak çeşitliliğinin çokluğu ve çeşitli sanatçılarla çalışılması. Ana kapak bu sayınında çizeri olan Ayhan Hayrula aitken, bir adet Blank kapak da dahil olmak üzere toplamda 5 varyant kapak seçeneği bulunmakta. Bu kapaklar Mehmet Özen, Görkem Demir, Ardian Syaf / Thomas Mason ve Ömer Tunç gibi usta sanatçıların elinden çıkmakta. Ömer Tunç’a ait varyant kapak dışındakiler sadece Zahiri Comics’in kendi sitesi ve dükkanında yer almakta. Bu durumun istisnaları ise Görkem Demir’e ait olan varyantların kendi instagram hesabından, Ömer Tunç’un varyant kapağının ise sadece Presstij Yayın evinde satın alınabilmesi.

Kısaca ülkemiz çizgi roman sektörü için güzel gelişmelerin ufukta görüldüğü ve bu topraklardan da başarılı işlerin çıkabileceğinin kanıtı olan bir eser ile karşı karşıyayız. Ön yargılarınızdan sıyrılıp bu esere bir şans vermenizi tavsiye ederim.

Eğer Karanlık İstila’yı satın almak istiyorsanız, bu linke tıklayarak Zahiri’nin resmi sitesine gidebilirsiniz.

Çizgi romanın incelemesini video olarak izlemek isterseniz, buraya tıklayarak Burak Arkan YouTube kanalındaki videoya ulaşabilirsiniz.

Kategori
ÇİZGİ ROMAN
Burak Arkan

Çizgi roman okuyucusu, Star Wars ve Batman delisi. Dizi izlemekten, film izlemeye zaman ayıramaz. Başlayıp bitiremediği bir sürü oyun varken yenilerini denemekten çekinmez. Tam zamanlı işinden ve bir buçuk yaşındaki oğlundan arta kalan zamanlarda bunları yapması ise alametifarikasıdır.
Yorum yok

Yorum bırak

*

*

BENZER